همایش نمایندگی های انستیتو ایزایران
مشهد مقدس آذر 1394
تقدیر ریاست محترم فنی و حرفه ای تهران
مرکز 8 فنی و حرفه ای اقدسیه
کارگاه های مجهز و اساتید با تجربه
انستیتو انفورماتیک فنی کار

با اعطای مدرک بین المللی انستیتو ایزایران

  رتبه یک انستیتو ایزایران در کشور

مرکز آموزش های تخصصی و فوق تخصصی نصب و تعمیرات ماشین های اداری و سخت افزار کامپیوتر


ثبت نام  آنلاین    شهریه دوره ها 

جهت دریافت مشاوره رایگان کارشناسان آموزش انستیتو انفورماتیک فنی کار

 عدد را به شماره 02188930441 پیامک کنید

در اسرع وقت با شما تماس گرفته خواهد شد

sms 

دوربین‌های تحت شبکه نیز مانند دوربین‌های آنالوگ، یک سنسور تصویر دارند. بنابراین وقتی تصویر را می‌گیرند آن را مانند داده در بستر شبکه انتقال می‌دهند. داده‌ی انتقالی به شکل فریم‌های ویدئویی فشرده شده است که پروتکل استاندارد شبکه را به کار می‌گیرد. انتقال داده‌ها از طریق رایانه و تجهیزات مبتنی بر آدرس IP (پروتکل اینترنت) صورت می‌گیرد. آي پي (IP) پروتکلی با زبان سطح پایین برای انتقال داده بین رایانه‌ها و اینترنت می‌باشد. بنابراین دوربین تحت شبکه یا مبتنی بر IP مانند رایانه‌ی کوچکی است که شما می‌توانید به آن متصل شوید و تصاویر ویدئویی را ببینید. در حقیقت دوربین‌های تحت شبکه رایانه‌هایی هستند که سیستم عامل هم دارند. فقط با این تفاوت که آن‌ها کاربرد محدود و ثابت دارند و برنامه‌ی آن‌ها توسط کاربر توسعه‌پذیر نیست. این که دوربین‌ها برای انتقال داده از IP استفاده می‌کنند خیلی مهم نیست. آن چه اهمیت دارد این است که ما وادار به تبعیت از استاندارد پخش نیستیم و به صورت نظری ما هر رزولوشنی را که بخواهیم می‌توانیم داشته باشیم. می‌توانیم به راحتی، یک دوربین 10000 x 20000 پیگسل یا 800 x 800 پیگسل را در صفحه کامپیوتر خود ببینیم.
بهتر است وارد بحث فن‌آوری‌های به کار گرفته شده در دوربین‌های تحت شبکه شویم و مختصری در خصوص عملکرد سنسورها بحث کنیم. در دوربین‌های تحت شبکه‌ی سطح پایین از همان سنسورهای آنالوگ استفاده می‌شود. به بیانی دیگر آنها رزولوشن‌های 720 x 480 یا 720 x 576 را به کار می‌گیرند. در برخی دوربین‌ها از فن‌آوری اینترلیس (Interlace) یا سنسور درهم آمیزنده استفاده می‌شود. در حالی که فن‌آوری اینترلیس در دوربین‌های آنالوگ بسیار رایج است در دوربینهای تحت شبکه نیازی به فن‌آوری مربوطه نیست، زیرا فن‌آوری مذکور شفافیت تصویر را خدشه دار می کند. بنابراین بهتر است در دوربین‌های تحت شبکه به جای اینترلیس از فن‌آوری سنسورهای پیش‌رونده (Progressive) استفاده شود. نوع سنسور به کار گرفته در دوربین را می‌توانید در مشخصات فنی دوربین ببینید. اگر پیدا نکردید، در این خصوص از سازنده‌ی محصول سؤال کنید و اگر جواب نگرفتید از خرید آن دوربین خودداری کنید. چون فقدان این گونه اطلاعات نشانه ی خوبی برای یک دوربین نیست.
هر گاه نوع رزولوشن به سطح پخش (Broadcast) برسد، نوع سنسور از نوع پیش‌رونده خواهد بود. بنا به قرارداد، سازندگان دوربین‌های تحت شبکه رزولوشن را با واحد پیگسل بیان می‌کنند. کافی است رزولوشن افقی را در عمودی ضرب کنید و حاصل را بر عدد یک میلیون تقسیم کنید. برای مثال اگر رزولوشن یک دوربین 1280 x 720 باشد، آن دوربین 0.9 مگاپیگسل خواهد بود که معمولا آن را به بالا گرد می‌کنند و یک مگا پیگسل اعلام می‌کنند.
یکی از مزایای برخی دوربین‌ها قابلیت زیر مجموعه کردن داده‌های سنسور می‌باشد. از آن‌جایی که دوربین‌های تحت شبکه نسبت به دوربین‌های آنالوگ دارای رزولوشن بالاتری می‌باشند، رزولوشن زیادی برای کارهای دیگر باقی می‌ماند که منجر به صرفه‌جویی در ظرفیت دیسک سخت و ذخیره کننده (رکوردر) می‌شود. شرکت‌هایی مثل Mobitix چنین مزیتی را عرضه می‌کنند.  برای درک بیشتر رزولوشن سنسور، بهتر است به مشخصات برخی استانداردهای ویدئویی که در حال حاضر مورد استفاده قرار می‌گیرد، توجه کنیم.
دی وی دی (DVD)
فورمت دی وی دی برای ارائه‌ی همان رزولوشنی که در دنیای آنالوگ در تلویزیون مورد استفاده قرار می‌گیرد، طراحی شده است. بنابراین از همان رزولوشن 720 x 480 برای NTSC و 720 x 575 برای PAL استفاده می‌کند. احتمالاٌ شما تفاوت کیفیت در تصویر دی وی دی را در مقایسه با تصویر تلویزیونی احساس کرده‌اید. این نشان می‌دهد که در NTS/PAL چه قدر تنزل در انطباق رخ می‌دهد. توجه داشته باشید که دی وی دی پلیرها علاوه بر اس- ویدئو چند خروجی دیگر نیز دارند. با استفاده از این نوع اتصالات شما می‌توانید رزولوشن بالاتری را نسبت به اتصال کابل کواکسیال تکی استاندارد داشته باشید. اس ویدئو نیاز به دو کابل دارد که (یکی برای رنگ و دیگری برای سیاه و سفید) و خروجی سوم (یکی برای سیاه و سفید و دو رشته برای سیگنال‌های تفاوت رنگها) با این وجود هیچ یک از اینها در دنیای تلویزیون مدار بسته به کار گرفته نمی‌شوند. (Axis یک مدل دوربین دارد که در آن یک خروجی برای دیدن تصاویر ویدئویی تعبیه شده است)
در هیچ یک از دی وی دی پلیرها استاندارد HDMI بکار نرفته است. بهتر است کل رزولوشن برای دی وی دی را از طریق ضرب ارقام افقی در عمودی محاسبه کنیم. برای NTSC رقم 350000 پیگسل و برای PAL رقم 414000 پیگسل بدست می‌آید. چنانچه ارقام بدست آمده را بر عدد یک میلیون تقسیم کنیم، 0.35 برای NTSC و .041 برای PAL خواهیم داشت. به بیان دیگر ویدئوها در بهترین حالت، فارغ از محدودیت‌های NTSC/PALرزولوشن بسیار پایین‌تری در مقایسه با ساده‌ترین نوع دوربین مبتنی بر شبکه دارند. باید اعتراف کنیم که کیفیت نقاط (پیگسل‌ها) به مراتب بهتر از دوربین تحت شبکه معمولی است ولی به هر تقدیر شما تصویر را دارید!
با در نظر گرفتن ارقام فوق یک دوربین مبتنی بر شبکه‌ی یک مگا پیگسلی سه برابر بیش از یک دی وی دی NTSC پیگسل خواهد داشت. باید توجه داشت که سه برابر بودن پیگسل‌ها در هر بعد نیست. در آن صورت 9 برابر رزولوشن بیشتر می‌شد. با وجود این که ما سطح مقطع 1.7برابری پیگسلها را در هر بعد داریم، باید از خود بپرسیم چرا برخی دوربین‌های تحت شبکه با رزولوشن VGA عرضه می‌شوند؟
اصطلاح VGA در رایانه‌های شخصی به رزولوشن خاصی اشاره دارد که 640 x 480 هستند. این رزولوشن همچنین در ویدئوهای NTSC دیده می‌شود. ممکن است تصور کنید یک دوربین تحت شبکه رزولوشن کمتری نسبت به یک دوربین آنالوگ با رزولوشن کامل دارد. ولی این صحیح نیست. چون رزولوشن VGA باید تا دریافت کننده (Receiver) بدون هیچ گونه کم و کسری در NTSC/PAL منتقل شود. در حقیقت اغلب اشخاص چنانچه وضوح تصویر یک دوربین تحت شبکه را با بهترین نوع آنالوگ آن مقایسه کنند، متعجب خواهند شد! حتی اگر در تبلیغات بازرگانی به آن اشاره نشده باشد.
HDTV (تلویزیون کیفیت بالا)
در آمریکا استانداردهای تلویزیون دیجیتالی متعددی وجود دارد که رایج‌ترین آن 720P و 1080i/P می‌باشد. P به معنی پراگرسیو (پیش‌رونده یا ممتد) و i به معنی اینترلیس (درهم آمیزنده) است که در اغلب پخشهای کیفیت بالا به کار گرفته می‌شود.
1080P همان رزولوشن 1080i را دارد ولی همان‌طوری که از اسم آن پیداست، فورمت آن پراگرسیو (پیش‌رونده) است. فورمت مذکور را نمی‌توان درپخش تلویزیونی کیفیت بالا به کار گرفت. ولی در دیسک‌های اشعه آبی (Blu-Ray) کاربرد دارد.
اگر از همان فرمول برای محاسبه استفاده کنیم، 720P تقریبا یک مگا پیگسل خواهد بود و1080i/P دو مگا پیگسل خواهد بود. بنابراین ما یک جهش ازNTSC/Pal به HDTVد خواهیم داشت. این یک انقلاب در رزولوشن سنسور است!
دوربین‌های عکاسی و فیلم‌برداری
این دوربین‌ها در رزولوشن‌های مختلف عرضه می شوند اما شما می توانید در ازای صد دلار یک دوربین سه الی پنج مگاپیگسلی بخرید. اغلب دوربین‌ها امروزه بیش از سه مگا پیگسل هستند. بسیار جالب است که یک دوربین ارزان قیمت رزولوشن بیش‌تری از HDTV و Blu-Ray دارد! بنابراین دوربین‌های آنالوگ (CCTV) در برابر فن‌آوری IP حرفی برای گفتن ندارد. امروزه اغلب دوربین‌های عکاسی به فیلم‌برداری نیز مجهز شده‌اند.
دوربین‌های تصویربرداری حرفه‌ای
این نوع دوربین‌ها نشان می‌دهند که ما چگونه می‌توانیم رزولوشن بیشتری داشته باشیم. دوربین‌های بسیار حرفه‌ای بیش از 20 مگاپیگسل رزولوشن دارند و حتی نوع خاصی از آنها از 60 مگا پیگسل تجاوز می‌کند! حتی دوربین‌هایی با قیمت کمتر از 1000 دلار رزولوشنی بیش از 10 مگاپیگسل دارند.  این دوربین‌ها قادرند تصاویر به هنگام، همراه با  فشرده سازی نیز ارائه دهند. (علی رغم این که محدود به 1080p هستند) این نوع دوربینها حساسیت و پویایی فوق العاده‌ای دارند و این به خاطر به کار‌گیری سنسورهایی با سطح مقطع بیش‌تر در مقایسه با دوربین‌های  CCTV می‌باشد. سنسورهای بزرگ را می توان در دوربینهای CCTV نیز به کار گرفت، در این صورت هزینه‌ي دوربین و لنز افزایش خواهد یافت.. توجه داشته باشید که برخی از دوربین‌های حرفه‌ای مانند کانن با محدوده‌ي کامل DSLR از سنسورهای CMOS استفاده می‌کنند. باید اذعان کرد که سنسورهای CMOS بکار گرفته شده در دوربینهای تحت شبکه در نور کم کارآیی پایین‌تری دارند.
رزولوشن اضافی چه مزیتی دارد؟ اولاً این که برای شما این امکان را فراهم می‌سازد تا روی تصویر زوم کنید بدون این که تصویر تار و غیر‌شفاف شود. در ثانی شما در دوربین‌های 3 مگاپیگسلی می‌توانید جزئیات تصویر مانند پلاک خودرو را بهتر از دوربینهای 0.3 مگاپیگسلی تشخیص دهید.
شما می‌توانید با همان رزولوشن منطقه‌ي بزرگتری را تحت پوشش قرار دهید. یک دوربین 3 مگاپیگسلی می‌تواند به اندازه 3 دوربین آنالوگ یک منطقه را تحت پوشش قرار دهد و هنوز رزولوشن اضافه داشته باشد. البته چنان چه جزئیات در کانون توجه ما باشد باید لنز مناسب انتخاب کنیم و دوربین را در محل مناسبی نصب نماییم. ولی اگر فقط رزولوشن مد نظر ما باشد می‌توانیم در تعداد دوربین‌ها صرفه‌جویی کنیم. باید به خاطر داشته باشیم که رزولوشن سنسور تنها معیار در سنجش کیفیت تصویر نیست. عوامل دیگری مانند کیفیت لنز و توانایی کار در نور کم تأثیر به سزایی در رزولوشن دارند. برای مثال لنزی که گوشه‌های نرم دارد به احتمال زیاد رزولوشن افزایش یافته در منطقه را خنثی می کند. هرچه رزولوشن بیشتر شود توجه به این جزئیات نیز اهمیت بیش‌تری خواهد داشت. در قابلیت جمع کردن نور، هرگاه دیگر عوامل ثابت بمانند، چنانچه رزولوشن افزایش یابد اندازه فتو‌سایت‌ها (اجزایی که در سنسور نور می‌گیرند) کوچک‌تر می‌شود و نویز بیش‌تری را ایجاد می‌کنند. چنان که قبلا هم ذکر شد،  برای جبران این كسري باید از سنسور بزرگ‌تری استفاده کرد که هزینه‌ي دوربین را بالاتر خواهد برد. به همین دلیل است که دوربین وب با قیمت 200 دلار سنسور بزرگی ندارد.
راه دیگر از بین بردن نویز انتخاب رزولوشن پایین است. توجه داشته باشید که دو سنسور با اندازه‌ي یکسان می‌توانند کارایی متفاوت داشته باشند. یک سنسور 1/4 اینچی می تواند به خوبی یک سنسور کم کیفیت 1/3 اینچی عمل کند. نرخ لوکس دوربین‌ها اغلب فاقد معیارهای لازم برای ارزیابی حساسیت دوربین هستند. (برای مثال سرعت دیافراگم)
از این بحث می‌توانیم اینطور نتیجه بگیریم که هرگاه محیط نور کمی داشته باشد، هیچ عامل مستقلی را در ارزیابی و سنجش کارایی نمی‌توان تعیین کرد.
فشرده‌سازی ویدئویی
تصاویر ویدئویی فشرده نشده داده‌های بسیار زیادی هستند که ذخیره و انتقال آن‌ها مشکل است. حتی در تعاریف استاندارد هم ارقام مربوط به تصاویر، بسیار بزرگ هستند. مثلا در دی وی دی با رزولوشن 720 x 480 و 24 فریم در ثانیه (برای فیلم‌ها) 132 Mbit/s داده وجود دارد. اگر یک لینک ارتباطی معمولی 3 Mbit/s داشته باشیم، بدان معنی است که لینک ما چهل بار آهسته‌تر از آن چیزی است که برای دیدن یک دی وی دی فشرده نشده نیاز داریم. خوشبختانه ویدئو برای فشرده سازی بسیار مناسب است. فریم‌های ویدئویی افزونگی زیادی در خود دارند. برای مثال در تصویر یک آسمان آبی پیگسل‌های زیادی شبيه هم هستند که می‌توانیم آنها را با بیت‌ها و داده‌های کمتری بیان کنیم. نوعی فشرده‌سازی وجود دارد که آن را فشرده‌سازی بین فریم می‌نامند. برای مثال JPEG یک نوع فشرده‌سازی بین فریمی است. ارسال رشته فریم‌های JPEG هرگاه تصاویر تؤام با حرکت باشند M-JPEG نامیده می‌شود. JPEG برای پیاده‌سازی خیلی ارزان است از این رو در بیشتر دوربین‌ها این نوع از فشرده‌سازی به کار گرفته شده است. شکل دیگری از فشرده‌سازی وجود دارد که آن را فشرده‌سازی داخل فریمی می‌نامند. در این نوع فشرده‌سازی از افزونگی فریم‌ها بهره می‌جویند. MPEG-2, MPEG4, H264 (همچنین MPEG4 تست 10 یا MPEG4 AVC) و VC-1 استانداردهای فشرده سازی مشهوری هستند. در سطوح بالا از این فشرده‌سازی از روشی مشابه JPEG برای داخل فریم استفاده می‌کنند. در این روش داده‌های فریم فعلی با داده‌های فریم قبلی مقایسه می‌شود و فقط تفاوت بین دو فریم را به سمت دریافت کننده ارسال می‌کنند. در سمت مقابل (دی کدر) هم تفاوت‌های ارسال شده را به فریم اضافه می‌کند و تصویر را نمایش می‌دهد.
برای مثال قدم زدن یک شخص در مقابل یک ساختمان را در نظر بگیرید. در این صحنه در هر فریم تغییری در ساختمان مشاهده نمی‌شود. تنها چیزی که تغییر می‌یابد پیگسل‌هایی است که به تبع حرکت شخص تغییر می‌کنند. در این نوع فشرده‌سازی، صحنه به بلوک‌های متعدد تقسیم می‌شود و آن فسمتی که در آن جا تغییر رخ می‌دهد، تعقیب می‌شود و به دی کدر در خصوص بلوکی که تغییر در آن رخ داده است اطلاع داده می‌شود. دی کدر فریم‌های قبلی را نگه می‌دارد تا بتواند پردازش لازم را انجام دهد. مقدار فشرده‌سازی قابل پیش بینی نیست و به نوع تصویر بستگی دارد. یک تصویر ایستا بیش‌ترین فشرده سازی را دارد حال آنکه یک تصویر نویزدار در تاریکی شب و با حرکات زیاد احتمالاً کم‌ترین فشرده‌سازی را به دنبال خواهد داشت. در فشرده‌سازیJPEG داده‌ها از 10 تا 20 برابر کاهش می‌یابند. در فشرده‌سازی از نوع MPEG-4 AVC داده‌ها را می‌توان از 50 الی 100 برابر کاهش داد.
شبکه
بعد از آن که یک تصویر فشرده شد باید ذخیره شود و یا به نقطه‌ای دیگر ارسال شود تا افراد آن را ببینند. بهترین روش برای این مقصود استفاده از درگاه اترنت می‌باشد. اترنت رایج‌ترین روشی است که در طی چند ده سال گذشته رایانه‌ها را به هم متصل کرده است و افراد توانسته‌اند از مزایای جالب این روش بهره‌مند شوند. با ظهور فن‌آوريِ تغذیه از طریقِ اترنت (POE) ، دوربین‌های تحت شبکه می‌توانند از همان کابل شبکه تغذیه شوند.
صحبت‌های عامیانه‌ای در خصوص فقدان پهنای باند برای ارسال تصاویر ویدئویی وجود دارد. در حقیقت عکس این قضیه درست است. یک دوربین تحت شبکه معمولا نرخ داده‌ای برابر 2 الی 3 مگابیت در ثانیه را دارد. بنابراین حتی اترنت‌های قدیمی 100Mbit/s به اندازه‌ي کافی پهنای باند برای انتقال سیگنال‌های دوربین‌ها در همان کابل را دارند. در واقع ما از سویچ‌های اترنت برای هر دوربین بهره می‌جوییم که پهنای باند 100Mbit/s را برای هر دوربین تأمین می‌کند بدون آن که ازدحامی رخ دهد. البته لینکی که به ذخیره‌کننده (Recorder) منتهی می‌شود باید همه‌ي داده‌ها را از دوربین‌ها بگیرد. این مشکل هم با ظهور سویچ‌های اترنت گیگابیت که خیلی هم کم هزینه هستند، مرتفع شده است. برعکس آنچه در دوربین‌های آنالوگ اتفاق می‌افتد، وقتی از داده و فن‌آوری دیجیتال صحبت می‌کنیم از نویز مصون هستیم.
دوربینهای تحت شبکه اینترفیس‌های مختلفی را برای گرفتن تصاویر عرضه می‌کنند. ساده‌ترین آنها وب براوزر است که شما می توانید از طریق براوزر خود به دوربین وصل شوید و تصاویر را ببینید. (معمولاً M-JPEG)
براوزرها علی رغم این که مزیت‌های گسترده‌اي را عرضه می‌کنند، از نقطه نظر عملکرد می‌توانند محدود باشند. به همین دلیل شرکت‌های سازنده‌ی دوربین ورودی‌هایی را توسعه داده‌اند که ACTIVX کنترل نامیده می‌شوند و در ویندوز کار می‌کنند. این کنترل‌ها مانند فلش پلیرهایی هستند که در صفحات اینترنت به صورت تصویری و صوتی وجود دارند.
مدل دیگر، یک کیت نرم افزاری است که (SDK) نامیده می‌شود. برای مثال SDK نرم افزار طرف سومی است که برای گرفتن تصاویر ویدئویی و کنترل دوربین‌ها به کار گرفته می‌شود. بدون این نرم افزار ادغام طرف سوم ممکن نیست. اغلب دوربین‌ها قابلیت آپلود کردن تصاویر خود در دستگاههای ذخیره کننده‌ی تحت شبکه را دارند. این دستگاه می تواند (NAS) دخیره کننده تحت شبکه یا یک سرور رایانه باشد. بعضی از دوربین‌ها می توانند تصاویر به پست الکترونیکی شما و با استفاده از پروتکل FTP به یک سرور ارسال نمایند.
در طرف کنترل این کار توسط نرم‌افزار انجام می‌گیرد. همچنین با استفاده از نرم‌افزار شما می‌توانید دوربین‌های چرخشی (PTZ) را کنترل کنید و نیازی به کابل جداگانه برای این کار نیست.

فرم ثبت نام

پس از تکمیل فرم پیش ثبت نام منتظر تماس مشاور آموزشی خودتان باشید . در صورت تمایل با شماره ویژه : 02188930441 تماس بگیرید

اطلاعات فردی

شماره تلفن شما راه ارتباطی ما با شماست در زمان ثبت نام دقت کنید به اشتباه عددی را وارد ننمایید .

انتخاب دوره آموزشی

دوره های آموزشی

ecu fannikar.com

copier fannikar.com

fax fannikar.com

fannikar camera

انستیتو انفورماتیک فنی کار نماینده رسمی و معتبر انستیتو ایزایران مرکز آموزش تعمیرات تخصصی و آموزش تعمیرات ماشینهای اداری و آموزش تعمیرات فکس و آموزش تعمیرات تبلت و آموزش تعمیرات پرینتر و آموزش تعمیرات مادربرد و آموزش تعمیرات لپ تاپ و آموزش تعمیرات موبایل و آموزش تعمیرات چاپگر و آموزش تعمیرات کپی و آموزش شارژ کارتریج و آموزش تعمیرات ecu و آموزش تعمیر پرینتر لیزری و آموزش تعمیرات بردهای پزشکی و آموزش تعمیرات نوت بوک و آموزش تعمیرات چاپگر لیزری و آموزش تعمیر ماشین های اداری و اموزش تعمیر dvr و آموزش تعمیرات در تهران و آموزشگاه تعمیرات فنی و آموزش تعمیرات و نصب و آموزش تعمیرات چاپگر های جدید و آموزش تعمیر موبایل و آموزش تعمیرات موبایل و آموزش تعمیر تلویزیون و آموزش تعمیرات تلویزیون و آموزش تعمیر کامپیوتر و آموزش تعمیرات کامپیوتر و آموزش تعمیر ای سی یو و آموزش تعمیرات ای سی یو و آموزش تعمیر لپ تاپ و آموزش تعمیرات لپ تاپ و آموزش تعمیر لپتاپ و آموزش تعمیرات لپتاپ و آموزش تعمیر ال ای دی و آموزش تعمیرات ال ای دی و آموزش تعمیر ال سی دی و آموزش تعمیرات ال سی دی و آموزش نصب دوربین مدار بسته و آموزش نصب دوربین مداربسته و آموزش نصب کولر گازی و آموزش نصب کولرگازی و آموزش تعمیر کولر گازی و آموزش تعمیرات کولر گازی و آموزش شارژ کارتریج و آموزش شارژ کارتریج و آموزش مهندسی معکوس و اموزش مهندسی معکوس و آموزش تعمیر برد الکترونیکی و آموزش تعمیرات برد الکترونیکی و آموزش نصب دزدگیر خودرو و آموزش نصب دزدگیر ماشین و  آموزش تعمیر ماشین های اداری و آموزش تعمیرات ماشین های اداری و آموزش تعمیر ماشینهای اداری و آموزش تعمیرات ماشینهای اداری و آموزشگاه تعمیر موبایل و آموزشگاه تعمیرات موبایل و اموزش تعمیر موبایل و اموزش تعمیرات موبایل و اموزش تعمیر تلویزیون و اموزش تعمیرات تلویزیون و اموزش تعمیر کامپیوتر و اموزش تعمیرات کامپیوتر و اموزش تعمیر ای سی یو و اموزش تعمیرات ای سی یو و اموزش تعمیر لپ تاپ و اموزش تعمیرات لپ تاپ و اموزش تعمیر لپتاپ و اموزش تعمیرات لپتاپ و اموزش تعمیر ال ای دی و اموزش تعمیرات ال ای دی و اموزش تعمیر ال سی دی و اموزش تعمیرات ال سی دی و اموزش نصب دوربین مدار بسته و اموزش نصب دوربین مداربسته و اموزش نصب کولر گازی و اموزش نصب کولرگازی و اموزش تعمیر کولر گازی و اموزش تعمیرات کولر گازی و اموزش شارژ کارتریج و اموزش شارژ کارتریج و اموزش مهندسی معکوس و اموزش تعمیرات برد به روش مهندسی معکوس و اموزش تعمیر برد الکترونیکی و اموزش تعمیرات برد الکترونیکی و اموزش نصب دزدگیر خودرو و اموزش نصب دزدگیر ماشین و اموزش تعمیر ماشین های اداری و آموزش تعمیرات ماشین های اداری و اموزش تعمیر ماشینهای اداری و اموزش تعمیرات ماشینهای اداری و اموزشگاه تعمیر موبایل و اموزشگاه تعمیرات موبایل در فنیکار