همایش نمایندگی های انستیتو ایزایران
مشهد مقدس آذر 1394
تقدیر ریاست محترم فنی و حرفه ای تهران
مرکز 8 فنی و حرفه ای اقدسیه
کارگاه های مجهز و اساتید با تجربه
انستیتو انفورماتیک فنی کار

با اعطای مدرک بین المللی انستیتو ایزایران

  رتبه یک انستیتو ایزایران در کشور

مرکز آموزش های تخصصی و فوق تخصصی نصب و تعمیرات ماشین های اداری و سخت افزار کامپیوتر


ثبت نام  آنلاین    شهریه دوره ها 

جهت دریافت مشاوره رایگان کارشناسان آموزش انستیتو انفورماتیک فنی کار

 عدد را به شماره 02188930441 پیامک کنید

در اسرع وقت با شما تماس گرفته خواهد شد

sms 

گذرگاه داده ها مجموعه ای از سیم ها و مدارات است که وظیفه انتقال اطلاعات به داخل و یا خارج از پردازنده را به عهده دارند.مثل یک بزرگراه،هرچه گذرگاه عریض تر باشد، عبور داده ها روانتر شده و انتقال بیشتری صورت می گیرد.
پردازنده های “Pentium” و “Pentium Pro” گذرگاه های خارجی ۶۴بیتی برای داده ها داشتند که می توانست در یک زمان ۸ بایت داده را منتقل کند.پردازنده های قدیمی۴۸۶، از گذرگاه باریکتر ۳۲بیتی استفاده می کردند.
بطور کلی،عرض گذرگاه داده ها،در داخل و یا خارج پردازنده یکسان است.در طراحی پردازنده لازم است که تعدادی از پین های آن را به گذرگاه داده ها اختصاص دهند که این عمل باعث افزایش حجم مدار پردازنده و Socket آن،همچنین خطوط ارتباطی روی Motherboard می شود.هرچند تمام این پین ها برای داده ها بکار نمیرود، ولی عریض شدن گذرگاه به معنای بالا رفتن کارایی آن است.
گذرگاه آدرس:
گذرگاه آدرس از یک سری ” سیم ” تشکیل شده که وظیفه آنها حمل Bit هایی است که برای مشخص کردن محل قرار گرفتن اطلاعات در حافظه سیستم مورد استفاده قرار می گیرند. هرچه تعداد بیت ها بیشتر باشد، پردازنده می تواند به حافظه فیزیکی بیشتری دسترسی یابد.
CPU فقط بازه مشخصی از آدرس ها را می تواند به حافظه های فیزیکی اختصاص دهد.میزان تراشه های حافظه ای که کامپیوتر می تواند بطور موثر مورد استفاده قرار دهد، توسط تعداد آدرس های حافظه ای که CPU می تواند به آن اختصاص دهد، محدود می شود.
کمترین تعداد آدرس حافظه ای که یک CPU می تواند استفاده کند، ۱MBاست.
سرعت:
برد سیستم یک ساعت دارد که یک پالس ساعت برای بسیاری از فعالیت های سیستم فراهم می کند.با افزایش تعداد این پالس ها در ثانیه، CPU دستورالعمل ها را سریعتر اجرا می کند.برای اندازه گیری سرعت پالس ها از واحد MHz استفاده می شود. یک MHz برابر با ۱۰۰۰۰۰۰ پالس در ثانیه است.
اگر ریز پردازنده ای در داخل با سرعت ۱۵۰ MHzو در خارج تراشه با سرعت ۷۵Mhz کار کند، در این حالت سرعت پردازنده ۱۵۰Mhz و سرعت گذرگاه حافظه ۷۵Mhz است.مدارات داخل پردازنده ها می توانند با سرعت بالای ۲۰۰مگاهرتز کار کنند.سرعت انتقال داده ها و اطلاعات در داخل پردازنده ها، ۲یا۳ برابر سرعت انتقال اطلاعات در خارج آن است.
برای تنظیم سرعت گذرگاه حافظه از Jumperهایی که روی برد سیستم قرار دارند، استفاده می شود.همچنین برای برطرف کردن سرعت کم گذرگاه رویMotherboard نسبت به پردازنده، از حافظه Cache استفاده می شود.
ماکزیمم حافظه:
حافظه Cache می تواند با در دسترس نگه داشتن اطلاعات و دستورالعمل هایی که اغلب استفاده می شوند، باعث افزایش کارایی دستگاه گردد.
دو نوع حافظه پنهان وجود دارد:
حافظه پنهان اولیه که در داخل پردازنده قرار گرفته ، و حافظه پنهان ثانویه که در خارج از آن قرار گرفته و بزرگتر از حافظه اولیه است.
حافظه پنهان اولیه مقدار زیادی از فضای مفید پردازنده را مصرف می کند و با استفاده از الگوریتم های پیچیده،پیش بینی می کند که پردازنده در مراحل بعدی پردازش به چه اطلاعاتی نیاز خواهد داشت. چون این موضوع باعث بالا رفتن کارایی سیستم می شود، اشغال فضای پردازنده توسط حافظه پنهان، نادیده گرفته خواهد شد. دلیل استفاده از آن اینست که، پردازنده با سرعت بیشتری می تواند بیت های اطلاعاتی را از فضای داخل خود بدست آورد تا اینکه آنها را از حافظه اصلی سیستم استخراج کند. پس هرچه حافظه درون پردازنده بیشتر باشد، کارایی نیز بیشتر است.
اگر کد یا اطلاعات مورد نیاز پردازنده در حافظه پنهان وجود نداشته باشد، پردازنده مدتی را برای این جستجو از دست می دهد.به همین دلیل الگوریتم هایی برای “پیش مرور ” اطلاعات مورد نیاز پردازنده بکار گرفته می شوند تا بتوانند داده های مناسب را در اختیار پردازنده
قرار دهند.
IRQ و DMA :
منابع سیستمی به ۴گروه IRQها، آدرسهای ورودی/خروجی،آدرسهای حافظه و کانالهای DMA تقسیم می شوند.تمامی این ۴منبع سیستم به خطوط مشخصی از یک گذرگاه برد سیستم وابسته اند. بعضی از این خطوط به IRQها، بعضی به آدرسها (هم آدرسهای حافظه و هم آدرسهای ورودی/خروجی) و بعضی دیگر به کانالهای DMA اختصاص دارند.
IRQ چیست؟
خطوط در خواست وقفه (IRQ) خطوط سخت افزاری هستند که وسایلی مثل درگاه های I/O ، صفحه کلید، دیسک درایوها و کارت شبکه می توانند وقفه یا درخواست خود را برای سرویس گرفتن از میکروپروسسور کامپیوتر از طریق آن ارسال کنند.
خطوط در خواست وقفه جزء سخت افزار کامپیوتر هستند و با اولویتهای متفاوت درجه بندی شده اند تا میکروپروسسور کامپیوتر بتواند تشخیص دهد کدام وقفه مهم تر و دارای اولویت بندی است. وقتی کارت شبکه یک درخواست به کامپیوتر می فرستد از یک وقفه استفاده می کند. یعنی یک سیگنال الکترونیکی به CPU کامپیوتر فرستاده می شود. هر دستگاه کامپیوتر باید از یک خط درخواست وقفه (IRQ) جداگانه استفاده کند. خط وقفه به هنگام پیکر بندی دستگاه مشخص می شود. در اغلب مواقع IRQ 3 یا IRQ 5 برای کارت شبکه مورد استفاده قرار می گیرد. استفاده از وقفه ۵ در صورت وجود توصیه می شود،که در اکثر سیستم ها به صورت پیش فرض برای کارت شبکه انتخاب می گردد.
زمانیکه یک دستگاه سخت افزاری برای انجام بعضی کارهای خود به CPU نیاز پیدا می کند (مثل حالتی که صفحه کلید برای تشخیص کلید فشرده شده به CPU احتیاج دارد) باید راهی را برای آشکار کردن این خواسته به CPU پیدا کند.همچنین CPU باید بداند که چه کاری برای دستگاه سخت افزاری باید انجام دهد. این نوع وقفه دادن به CPU، وقفه سخت افزاری نام دارد و دستگاه سخت افزاری با افزایش ولتاژ خط معینی از گذرگاه که به آن متصل شده، این وقفه را درخواست می کند.
این خطوط شماره گذاری شده اند و هر کدام از آنها به یک شماره درخواست وقفه یا IRQ اشاره می کند. وجود ولتاژ روی این خط به ریزپردازنده اطلاع می دهد که یک دستگاه سخت افزاری درخواستی مبنی بر پردازش داده دارد. برای اطلاع از اینکه کدام یک از IRQ ها آزاد هستند، از یک برنامه تشخیص مانند MSD و یا Noliags استفاده می شود.
در مادربرد های قدیمی، ۸خط IRQ توسط یک ریزتراشه شرکت Intel که تراشه کنترل کننده وقفه (تراشه ۸۲۵۹اینتل) نام داشت، کنترل می شد.این تراشه مستقیما با ریزپردازنده در ارتباط بود و هنگامی که یک خط IRQ فعال می شد، به ریزپردازنده اطلاع می داد.در این حالت ریزپردازنده نمی توانست تشخیص دهد که کدام IRQ فعال شده است، چون مدیریت خطوط درخواست وقفه با کنترل کننده وقفه ۸۲۵۹ بود. اگر در یک لحظه بیش از یک IRQ فعال می شد، کنترل کننده وقفه، خطوط درخواست وقفه ای که کمترین مقدار را داشت برای پردازش انتخاب می کرد.مثلا اگر کاربر یک کلید از Keyboard را فشار دهد و همزمان ماوسی که روی COM1 نصب است حرکت دهد، چون صفحه کلید از IRQ1 و ماوس از IRQ4 استفاده می کند، فرایند فشرده شدن کلید قبل از حرکت ماوس پردازش می شود.
معمولا CPU با فرمانهای داده شده توسط کاربر، دستورات را تک تک اجرا می کند.این کار بطور معمول هنگام انجام عملیاتی مثل محاسبات،sortکردن داده ها و… صورت می گیرد.
اولین روشی که سیستم با استفاده از آن می تواند به ورودی دریافتی از کاربر پاسخ دهد، اینست که مرتبا چک کند که آیا ورودی از کاربر دریافت شده یا نه. به این روش Pooling می گویند.مشکلی که در این روش وجود دارد، اتلاف زمان است، چون در واقع سیکل هایی از سیستم صرف کارهای دیگر شود،هدر می رود. با استفاده از IRQ لازم نیست CPU عمل Pooling را برای پورت های I/O انجام دهد،در نتیجه سرعت سیستم بالا می رود.
اصولا وظیفه IRQ هشداردادن به ریزپردازنده است وبا یک بار درخواست وقفه کار آن تمام می شود.اما آدرس های حافظه تا وقتی که به دستگاه سرویس داده می شود، مورد استفاده قرار می گیرد.
تعداد وقفه هایی که در سیستم مورد استفاده قرار می گیرند ۲۵۶ عدد است که از صفر تا ۲۵۵ شماره گذاری می شوند.هر وقفه دارای زیر برنامه ای مربوط به خود است که می توان به آن وقفه پاسخ داد . آدرس زیر برنامه های پاسخگویی به وقفه ها در جدولی به نام جدول بردار وقفه قرار دارد.وقتی وقفه ای اتفاق می افتد آدرس زیر برنامه ای که باید به وقفه پاسخ دهد ، از جدول بردار وقفه پیدا شده،اجرای آن آغاز می شود . آدرس شروع هر زیر برنامه پاسخگویی به وقفه ، بر اساس آدرس ناحیه و تفاوت مکان در آن ناحیه محاسبه می شود (یعنی آدرس شروع زیر برنامه پاسخگویی وقفه ، ۳۲ بیتی است) چون ۲۵۶ وقفه ممکن است وجود داشته باشد،لذا میزان حافظه ای که برای جدول بردار وقفه در نظر گرفته می شود برابر با (۱۰۲۴ = ۴*۲۵۶ ) بایت است.برای پیدا کردن آدرس زیر برنامه مربوط به یک وقفه ، شماره آن وقفه در ۴ ضرب می شود نتیجه حاصل محلی از جدول بردار وقفه است که آدرس زیر برنامه پاسخگویی به آن وقفه را مشخص می کند.
در کامپیوتر به اجزای مختلف یک شماره مخصوص IRQ اختصاص می یابد و وقتی یکی از خطوط IRQ فعال شود، با استفاده از تنظیمات قبلی، کامپیوتر می تواند تشخیص دهد که کدام وسیله به آن Interrupt داده است. مثلا پرینتر به بعد از انجام عملیات خود، یک وقفه به سیستم ارسال می کند.این سیگنال موقتا در عملکرد کامپیوتر وقفه ایجاد می کند تا وقتی که کامپیوتر تصمیم بگیرد که چه پردازشی باید انجام دهد.
از آنجا که دو وسیله مختلف، نمیتواند بطور مشترک از یک خط IRQاستفاده کنند، بنابراین باید به هر جزء، یک شماره IRQ اختصاص داده شود. دستگاه سخت افزاری و یا نرم افزار با استفاده از وقفه ها می توانند با فرستادن یک سیگنال به CPU ارتباط را آغاز کنند.
قبل از ظهور ویژگی Plug & Play کاربر مجبور بود هنگام اضافه کردن یک وسیله جدید، مقادیر IRQ را بطور دستی تنظیم کند. باپیدایش Plug & Play این کار به صورت اتوماتیک انجام می شود.
تعویض شماره IRQ با استفاده از جامپر:
اکثر کارتهای افزودنی از این ویژگی و یا پیکربندی نرم افزاری برای پیکربندی خود استفاده می کنند. تقریبا همه کارتهای PCI و ISA این خاصیت را دارند.گاهی اوقات با کارتهایی مواجه می شویم که برای کنترل تنظیمات خود از جامپر استفاده می کنند.
کارتهای ISA نمی توانند بطور مشترک از خطوط IRQ استفاده کنند.
تعویض شماره IRQ به صورت نرم افزاری:
کارت هایی که از این روش استفاده می کنند، حد واسط بین کارتهای با جامپر و کارتهای PnP هستند. در این روش، بدون برداشتن درپوش کیس و کارت، می توان پیکربندی آنرا تغییر داد، ولی این کارتها بخوبی کارتهای PnP نیستند.
برای تست اینگونه کارتها، ابتدا کارت را در اسلات قرار داده و پس از آن برنامه پیکربندی را از نرم افزار مربوطه اجرا می کند. پس از نصب و اجرا،تنظیمات مربوط به IRQ کارت می تواند تنظیم شود.
*وقتی دو وسیله روی یک Bus قرار گرفته باشند، و این گذرگاه از نوع PCI,EISAباشد، این دو وسیله می توانند از یک IRQ استفاده کنند.
انواع IRQ :
تایمر سیستم IRQ 0à
کنترلر صفحه کلیدIRQ 1à
کنترلر اینتراپت ثانویه که بصورت Cascade استفاده شده استIRQ 2à
IRQ 3à COM1
IRQ 4à COM2
صدا/IRQ 5à LPT2
کنترلر فلاپی IRQ 6à
IRQ 7à LPT 1
IRQ 8à Real Time Clock
قابل استفاده توسط کاربرIRQ 9/10/11 à
ماوسIRQ 12à PS/2,
کمک پردازنده ریاضیIRQ 13à
کنترلر هارد دیسک اولیه IRQ 14à
کنترلر هارد دیسک ثانویهIRQ 15à
کانال های دسترسی مستقیم حافظه(DMA):
یکی دیگر از منابع سیستم که توسط سخت افزار و نرم افزار مورد استفاده قرار می گیرد،کانالهای DMA است. در این روش بدون استفاده از ریزپردازنده، دستگاه ورودی/خروجی می تواند با حافظه تبادل داشته باشد.یک تراشه روی برد سیستم قرار دارد که شامل منطق DMA است و این فرایند را کنترل می کند. در کامپیوترهای قدیمی ۴کانال DMA با شماره های ۰،۱،۲،۳ وجود داشت. با پیدایش گذرگاه های ۱۶بیتی ISA کانال های ۵,۶و۷هم اضافه شدند.
با استفاده از DMA ابزار ورودی می توانند داده های ورودی را مستقیما به مکانی در حافظه منتقل کنند تا CPU بتواند به آنها دسترسی داشته باشد.این کار به این خاطر صورت می گیرد که سرعت تبادل داده با حافظه، بسیار بالاتر از سرعت تبادل داده با ورودی یا خروجی از طریق گذرگاه سیستم است.این روش به دستگاه های جانبی موجود روی گذرگاه های جانبی اجازه می دهد که به حافظه دستیابی مستقیم (DMA) داشته باشند. دستیابی مستقیم به حافظه به ادوات جانبی اجازه می دهد که بدون دخالت CPU داده ها را به حافظه منتقل کند. انجام این کار باعث می شود که حجم کار CPU برای پردازش ورودی یا انتقال داده به کارت، بطور محسوسی کاهش یابد.
برای کنترل هر کانال دو خط نیاز است.یکی برای کنترل کننده DMA برای درخواست آزادسازی از ریزپردازنده و دیگری برای ریزپردازنده به منظور تایید آزادبودن کنترل کننده DMA برای ارسال داده ها از طریق گذرگاه داده و بدون تداخل با ریزپردازنده استفاده می شود.
بعضی از دستگاه ها مثل درایو سخت برای استفاده از کانال های DMA طراحی شده اند و بعضی دیگر مثل ماوس خیر.آنهایی که از کانال های DMA استفاده می کنند ممکن است فقط قادر باشد تا از یک کانال مشخص استفاده کند.BIOS ممکن است گزینه ای برای تغییر شماره کانال DMA به منظور جلوگیری از سایر دستگاه ها داشته باشد.
تداخل وقتی پیش می آید که بیش از یک دستگاه از یک کانال DMA استفاده کنند. به دلیل اینکه طراحی کانال های DMA در مقایسه با روش های جدیدتر سرعت کمتری دارند، محبوبیت آنها کاهش یافته است.هرچند ممکن است دستگاه های کندتر مثل کارت صدا و فلاپی درایو، همچنان از کانال های DMA استفاده کنند.
SATA و IDE چه هستند؟
تکنولوژی دیسک سخت ( HARD DRIVE ) بر پایه پروسس موازی اطلاعات عمل می کنند و بدین معناست که اطلاعات به صورت بسته هایی به روشهاهی مختلف ( رندوم ) به باس اطلاعاتی فرستاده می شوند. اطلاعات از دیسک سخت در فاصله های زمانی کاملاً تصادفی می آیند و وارد باس اطلاعاتی شده و در نهایت به سمت مقصد نهایی می رود. IDE مخفف Integrated Drive Electronics می باشد همینطور که می دانید رابط IDE گاهی با عنوان ATA شناخته می شود که مخفف AT Attachment است.
این تکنولوژی از سال ۱۹۹۰ به عنوان استاندارد کامپیوترهای شخصی (PC ) برای هارد دیسک ها بوده است و این زمانی بود که تکنولوژی مذکور جای درایوهای ESDI و MFM را گرفت یعنی زمانی که هارد دیسک ها به طور متوسط حجمی معادل ۲۰۰ مگا بایت داشتند. در سال ۱۹۹۰ اولین هارد دیسک یک گیگا بایتی وارد بازار شد و قیمتی برابر ۲۰۰ دلار در بازار آمریکا داشت. از آن پس تا کنون IDE تکنولوژی مورد استفاده بوده زیرا هارد دیسکها را با قیمت پایین در اختیار مصرف کننده قرار می داد، جای کمتری می گرفت و سرعت مناسبی داشت.
همتای IDE در آن زمان SCSI ( که مخفف Small Computer System Interface است) بود. SCSIکمی از IDE سریعتر است اما بسیار گرانتر است. به علاوه احتیاج به خرید یک ادپتر SCSI که ارزان هم نیست احتیاج دارید. به عبارت دیگر IDE بازار هارد دیسکهای کامپیوتر های شخصی را در انحصار خود گرفت. آنطر که به نظر می رسد کارخانه های معتبر حداقل یک تا دو سال دیگر به تولید هارد دیسکهای با تکنولوژی IDE ادامه دهند.
هارد دیسکهای IDE از کابلهای ریبون پهنی استفاده می کنند که در داخل کامپیوتر بسیار به چشم می آیند و مرتب کردن این کابلها در داخل کامپیوتر خود هنری است.
تکنولوژی هارد دیسک های ساتا ( SATA ) بر اساس پردازش اطلاعات متوالی ( سریال ) است. یعنی انتقال اطلاعات از هارد دیسک به باس دیتا و در جهت عکس به طور منظم و در دورهای زمانی مشخص انجام می گیرد.
هارد دیسکهای ساتا از کابلهای ریبون با پهنای کمتر استفاده می کنند که برای کسانی که آنرا اسمبل می کنند باعث بسی خوشبختی است. این کابلهای نازک دارای کانکتورهای بست داری هستند که کار کردن با آنها را ساده تر می کند.
هارد دیسکهای ساتا اطلاعات را با سرعت متوسط ۱۵۰Mb بر ثانیه انتقال می دهند. اما مقاله های زیادی روی اینترنت در مورد هارد دیسکهای با سرعت ۳Gb در ثانیه خواهید یافت.اما بیایید این دو را در عمل با یکدیگر مقایسه کنیم و ببینیم چرا صنعت در آینده تکنولوژی SATA را بر خواهد گزید.
تا کنون در مقایسه دو هارد دیسک به قیمت هم توجه داشتیم اما حالا بدون در نظر گرفتن قیمت و تکنولوژی مرسوم کارایی را بررسی می کنیم.آزمایش از این قرار بود. یک کامپیوتر قدیمی را به یک هارد SATA مجهز کردیم. و بعد از آن دو کامپیوتر امروزی ( پنتیوم ۴ ) با سرعت متعارف را با هارد دیسک هایIDE برای مقایسه انتخاب کردیم. آزمایش ها و نتایج به قرار زیر بودند.
آزمایش ۱
آین آزمایش یک انتقال فایل معمولی بود. برای اینکه در هر سه کامپیوتر انتقال اطلاعات کاملاً مشابه باشد در ویندوز XP شاخه :
c:windowssystem32
انتخاب شد در یک سیستم که در آن ویندوز XP اجرا می شود این شاخه در حدود ۳۳۰ مگابایت حجم دارد. و حدود ۲۰۰۰ فایل در آن وجود دارد. یک فولدر جدیر در درایو C (پارتیشن C ) از هارد دیسک ایجاد شد سپس در DOS فرمان
copy>c:>windows> system32>*.*
اجرا شد که همانطور که می دانید این دستور همه فایلهای داخل شاخه system32 را در فولدر جدید کپی می کند و نتایج جالب بدست آمده آز این قرار بود:
کامپیوتر و نوع هارد دیسک
زمان انتقال اطلاعات
سیستم جدید اول همراه با IDE
127 ثانیه
سیستم جدید دوم همراه با IDE
151 ثانیه
سیستم قدیمی همراه با SATA
44 ثانیه
آزمایش ۲
دومین آزمایش زمان بوت شدن است که زمانهایی که مربوط به سخت افزار است حذف شده است. یعنی از لحظه ای که تصویر آغازین ویندوز به نمایش در می آید تا لحظه ای که دسک تاپ کامپیوتر به حالت عادی در می آید زمان اندازه گرفته شد نتایج به قرار زیر است
کامپیوتر و نوع هارد دیسک
زمان بوت
سیستم جدید اول همراه با IDE
28 ثانیه
سیستم جدید دوم همراه با IDE
28 ثانیه
سیستم قدیمی همراه با SATA
17 ثانیه
توجه: در این تستها به کارخانه سازنده دیسکها اشاره نشده است مطمئناً با در نظر گرفتن این فاکتور تغییر خواهد کرد ولی هر دو مدل IDE و SATA از هارد دیسک ساخت یک کارخانه استفاده شده است

فرم ثبت نام

پس از تکمیل فرم پیش ثبت نام منتظر تماس مشاور آموزشی خودتان باشید . در صورت تمایل با شماره ویژه : 02188930441 تماس بگیرید

اطلاعات فردی

شماره تلفن شما راه ارتباطی ما با شماست در زمان ثبت نام دقت کنید به اشتباه عددی را وارد ننمایید .

انتخاب دوره آموزشی

دوره های آموزشی

ecu fannikar.com

copier fannikar.com

fax fannikar.com

fannikar camera

انستیتو انفورماتیک فنی کار نماینده رسمی و معتبر انستیتو ایزایران مرکز آموزش تعمیرات تخصصی و آموزش تعمیرات ماشینهای اداری و آموزش تعمیرات فکس و آموزش تعمیرات تبلت و آموزش تعمیرات پرینتر و آموزش تعمیرات مادربرد و آموزش تعمیرات لپ تاپ و آموزش تعمیرات موبایل و آموزش تعمیرات چاپگر و آموزش تعمیرات کپی و آموزش شارژ کارتریج و آموزش تعمیرات ecu و آموزش تعمیر پرینتر لیزری و آموزش تعمیرات بردهای پزشکی و آموزش تعمیرات نوت بوک و آموزش تعمیرات چاپگر لیزری و آموزش تعمیر ماشین های اداری و اموزش تعمیر dvr و آموزش تعمیرات در تهران و آموزشگاه تعمیرات فنی و آموزش تعمیرات و نصب و آموزش تعمیرات چاپگر های جدید و آموزش تعمیر موبایل و آموزش تعمیرات موبایل و آموزش تعمیر تلویزیون و آموزش تعمیرات تلویزیون و آموزش تعمیر کامپیوتر و آموزش تعمیرات کامپیوتر و آموزش تعمیر ای سی یو و آموزش تعمیرات ای سی یو و آموزش تعمیر لپ تاپ و آموزش تعمیرات لپ تاپ و آموزش تعمیر لپتاپ و آموزش تعمیرات لپتاپ و آموزش تعمیر ال ای دی و آموزش تعمیرات ال ای دی و آموزش تعمیر ال سی دی و آموزش تعمیرات ال سی دی و آموزش نصب دوربین مدار بسته و آموزش نصب دوربین مداربسته و آموزش نصب کولر گازی و آموزش نصب کولرگازی و آموزش تعمیر کولر گازی و آموزش تعمیرات کولر گازی و آموزش شارژ کارتریج و آموزش شارژ کارتریج و آموزش مهندسی معکوس و اموزش مهندسی معکوس و آموزش تعمیر برد الکترونیکی و آموزش تعمیرات برد الکترونیکی و آموزش نصب دزدگیر خودرو و آموزش نصب دزدگیر ماشین و  آموزش تعمیر ماشین های اداری و آموزش تعمیرات ماشین های اداری و آموزش تعمیر ماشینهای اداری و آموزش تعمیرات ماشینهای اداری و آموزشگاه تعمیر موبایل و آموزشگاه تعمیرات موبایل و اموزش تعمیر موبایل و اموزش تعمیرات موبایل و اموزش تعمیر تلویزیون و اموزش تعمیرات تلویزیون و اموزش تعمیر کامپیوتر و اموزش تعمیرات کامپیوتر و اموزش تعمیر ای سی یو و اموزش تعمیرات ای سی یو و اموزش تعمیر لپ تاپ و اموزش تعمیرات لپ تاپ و اموزش تعمیر لپتاپ و اموزش تعمیرات لپتاپ و اموزش تعمیر ال ای دی و اموزش تعمیرات ال ای دی و اموزش تعمیر ال سی دی و اموزش تعمیرات ال سی دی و اموزش نصب دوربین مدار بسته و اموزش نصب دوربین مداربسته و اموزش نصب کولر گازی و اموزش نصب کولرگازی و اموزش تعمیر کولر گازی و اموزش تعمیرات کولر گازی و اموزش شارژ کارتریج و اموزش شارژ کارتریج و اموزش مهندسی معکوس و اموزش تعمیرات برد به روش مهندسی معکوس و اموزش تعمیر برد الکترونیکی و اموزش تعمیرات برد الکترونیکی و اموزش نصب دزدگیر خودرو و اموزش نصب دزدگیر ماشین و اموزش تعمیر ماشین های اداری و آموزش تعمیرات ماشین های اداری و اموزش تعمیر ماشینهای اداری و اموزش تعمیرات ماشینهای اداری و اموزشگاه تعمیر موبایل و اموزشگاه تعمیرات موبایل در فنیکار